8bit klubben // forum

about 55% of all CPUs sold in the world are 8-bit microcontrollers or microprocessors.
It is currently Thu Sep 09, 2010 10:29 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Første skridt er taget...
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 12:10 pm 

Hej folkens,

Efter en vildt inspirerende workshop i søndags (merci beau-mega-coup!) er jeg ved at line op til at blive lomme-tracker. Jeg har fået fingrene i en Gameboy og nu skal jeg så finde et cartridge og en flink sjæl (i Kbh), der vil hjælpe mig med at få overført ROM-image't.

Så først, hvor har I købt cartridges? Det ser ud som om der er lidt forskellig alternativer at vælge imellem. Min GB er en Color - kom til at gøre tingene i den lidt forkerte rækkefølge og tjekkede først lydsammenligningerne efter at have købt GB, men det går nok til at starte med.

Tak og hep,
Simon

Profile  

Post subject: Re: Første skridt er taget...
PostPosted: Tue Nov 11, 2008 12:28 pm 
Site Admin

Hej Simon
Jeg har købt både Rom og brænder gennem Rob Webb, som det bliver anbefalet på LSDj hjemmesiden. Det var jeg meget fint tilfreds med. Der var et problem med den ROM jeg fik, men der var ingen problemer med at få den byttet.

Jeg købte et sæt af transferer og 64mb rom. Det kan man vist ikke få mere, men 32mb skulle også være nok i et stykke tid. Ellers er der et sæt af 1 transferer og 2 32mb rom.

Held og lykke med chipmusikken.
Carsten

Profile  

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 2:46 pm 

Hej Carsten,

Tak for det hurtige svar. Jeg har så også lige selv fundet Rob Webbs hjemmeside (via LSDJ-siden)... :-)

Mvh Simon

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 10:06 am 

Nå, nu har jeg så bestilt både transferer og cartridge ved Rob Webb. Det er nok alligevel det fedeste i det lange løb.
Sådan som jeg har forstået det, så bliver sange gemt i SRAM på sådan et cartridge. Har man adgang til SRAM via transferer'en? (altså så man kan tage backup)

/Simon

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 10:46 am 
Site Admin

Jep. Inde på nogenlunde samme adresse som der hvor du downloader LSDj er der også et lille backup program ... her var det: http://www.littlesounddj.com/lsd/latest/lsd-manager/ hvor du kan gemme dine numre. Så vidt jeg kan huske er det programmet der hører til transferen, du bruger til at up og downloade fra både rom og ram (eller hvad det nu hedder).

Kan huske jeg havde et helvedes bøvl med at finde det rigtige program/driver, fordi dem der blev linket til fra Robbs side var døde. Håber for dig det er blevet fixet.

BTW: Hvis du bruger windows er dine parallel porte lukkede som standard. Du skal bruge et lille program til at åbne dem med. Det er lang tid siden jeg har brugt transferen og jeg kan ikke rigtig give mere info om det emne. Kan bare huske det tog mig noget tid at lure. (Det kan jo også være at transferens program kan åbne porte nu om stunder - man har lov at håbe).

Sidebemærkning: Hvad sker der for prisen for LSDj - da jeg købte det var det vist nok rimeligt dyrt. Surt.

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 12:48 pm 

jeg har ikke haft problemer med transferen, hverken med paralel port ell drivere ell SRAM -- det kører bare :mrgreen:
det er dog værd at bemærke at jeg har en pc der kører xp med native paralel port (jeg tror ikke man kan bruge/der findes USB-paralel convertere) som jeg bruger udelukkende til LDSJ purposes

Profile  

PostPosted: Thu Nov 13, 2008 3:02 pm 

Tak for endnu en gang link-assistance og en masse nyttige tips! Nu glæder jeg mig bare til rent faktisk at få fingrene i noget hardware.

Jeg har slet ikke nogen parallelport i min egen laptop, men satser på at få lov til at låne min kærestes - selvom hun virkede lidt skræmt først, da jeg prøvede at forklare hvad det var den skulle bruges til... :-)

Jeg har forresten også lige bestilt nogle Nintendo-skruetrækkere efter at have læst om "Pro Sound Mod", som skulle give noget bedre lyd på Gameboy Color. Fedt at starte ud med at skille ting ad... :-)
http://lowgain-audio.com/GBCmod.htm

Hvis der skulle være andre der vil prøve samme trick, har jeg altså snart skruetrækkere, der sagtens kan lånes.

/Simon

Profile  

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 11:09 am 

fedt simon!
vi har igennem længere tid planlagt et pro mod af vores gameboys -- kunne være hyggeligt at gøre det sammen 8-) vi har dog lidt travlt lige nu, da vi skal spille 26. og 29. nov -- men efter det? julemod m pebernødder?
/j

Profile  

PostPosted: Fri Nov 14, 2008 6:35 pm 

Helt sikkert, lad os finde ud af noget engang i december med pebernødder og japanske skruetrækkere.
Og held og lykke med de to jobs!

--Simon

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]